Sidor

tisdag 22 mars 2011

Ser för jävligt ut men oj så gott

Snapsanjovis - förmodligen världens sämsta bild men jag har inte arrangerat en död människa för att fåt till den iaf.
Ok. Detta är inget jag har kommit på själv utan jag har helt enkelt hittat receptet i Mannerströms kokbok "Husmanskost". Det är enkelt att göra och väldigt gott ihop med stark ost. Lite som ett snack, ingen direkt side-dish då jag inte kan se vad det passar ihop med förutom lite annat gott och kallskuret som jag äter det ihop med just nu.

Vad behöver man då.

1 burk Ansjovis
1/2      Rödlök
1 st     Vitlöksklyfta
2 msk  Olivolja
1/2 msk Rödvinsvinäger
Peppar

Häll av spadet och lägg ansjovisen på ett litet fat. Blanda olivolja med rödvinsvinäger och smaka av med peppar. Hacka rödlök och vitlök fint och blanda med oljan och vinägern och häll slutligen över ansjovisen. Låt ansjovisen dra en stund och ät på knäckebröd med stark ost eller bara rakt av som den är.

Det här var något jag inte trodde på men nu är jag helt såld. Prova du också.

1 kommentar: