Sidor

onsdag 16 mars 2011

En lätt escape fredag kväll - Ubåten

En sådan här goding blir resultatet
Jag är glad ägare till "Den amerikanska kokboken". Däri hittar man en massa onyttigheter från landet i väst. Många goda rätter och en killer Guacamole men den får bli en annan gång. Nu är focus på en livlina vi här hemma ringer till när dagen blivit lång och kvällen sen. Ubåten eller Dagobertmackan som den också heter och eftersom grunden är tresovlat här så körde vi all-in och mackan blev niosovlad. Eftersom jag arbetar på ett charkuteri med tillhörande charkuteributik så har jag ju fördelen av att enkelt kunna slinka in och röva bort några skivor kallskuret innan butiken stänger för dagen.

Till varje macka behövs:

1 Ciabatta
Smör
Nisses senap (stark, söt, slät)
Majonäs
Stark ost (18 månaders Präst i vårt fall)
1 blad Isbergssallad
Skivad tomat

2 skivor Rökt skinka (Helmuskel så klart)
4 skivor Salami
Stekt bacon

Dela chiabatta och smöra båda över- och underdel. Bred senap på underdelen och majonäs på överdelen. Lägg sedan på bottendelen salladsbladet, rökt skinka, tomat, salami, ost, bacon sen lägrar du locket på.

Nu är du klar och denna macka är en fantastisk avvägning mellan olika smaker. Att ringla olivolja på innan locket visade sig vara en riktig höjdare så i sista änden blev det tiosovlat med men måttfullhet är väll inget jag strävar efter när det kommer till mat så...

2 kommentarer:

  1. Måttfullhet är överskattat! En grym macka, minst sagt.

    SvaraRadera
  2. Den är så jäkla bra om jag får säga det själv. Jag gjorde ett 10-tal sådana en morgon till ett glatt svensexegäng som skulle avresa 07.00. Det var uppskattat.

    SvaraRadera