Sidor

tisdag 29 mars 2011

10 timmars högrev

Brun men god?
Efter att ha läst om smaskens 10-timmars kalvbog i öl så tänkte jag köra något liknande som jag funderat på ett tag. Jag köpte en bit fin högrev i butiken och som av en händelse så hade vi även märgben för tillfället så det åkte också med och sen var det game-on.

Märgben
Högrev
Lök
Vitlök
Timjan
Lagerblad
Selleri
Rödvin

Grädde
Mjöl

Något sådant här borde det se ut innan du skjutsar in det i ugnen

Baka märgbenen i 200 grader, 20 minuter. Salta och peppra båda sidor av högreven och lägg i ugnsäker form granne med dom bakade märgbenen. Flytta in lök, vitlök, selleri och timjan i kvarteret och häll över rödvin. Jag använde bara 3-4 dl och det verkar ha varit för lite. Häll på så det täcker, det kommer jag göra nästa gång. Täck med aluminiumfolie. Ställ hela härligheten i ugnen på 80-90 grader och gör något annat i 8-10 timmar.

Plocka upp köttet och lägg åt sidan. Sila ifrån grönsakerna och plocka bort lagerblad och timjan. Skaka 1 dl grädde med 1 msk mjöl och slå i såse. Koka lite smått och smaksätt. Med salt och peppar. Lägg tillbak kött och grönsaker och ät med kokt potatis och svartvinbärsgele.

3 kommentarer:

  1. Låter underbart gott! Jag tror att långbakat kött kommer att bli vanligare i folks kök. Hoppas i alla fall. Man får ju så himla god mat även med enklare köttbitar. :)

    SvaraRadera
  2. Alltid kul att kunna inspirera! Jag blir hungrig bara jag läser om detta...

    SvaraRadera
  3. Nästa gång skippar jag nog att baka märgbenen i förväg utan låter dom gå med resten av ingredienserna mest för att förenkla ytterligare. Dösimpel maträtt som sköter sig själv, så gott som.

    SvaraRadera