Sidor

måndag 14 februari 2011

Smaktest Kranjska kallrökt


Jag gjorde ju Kranjska Klobasa för ett tag sedan som varmrökades och då hängde jag ett spett i kallröken och fick hänga där i 2 dagar. Nu har det hängt ytterligare 10 dagar och torkat. Den har blivit av med sin råa känsla utvändigt men när man smakar på den är den fortfarande lite, lite rå känsla i mitten. Den har dock skryklat ihop sig rätt så mycket så man får nog stoppa dessa rackare ganska hårt för att få ett bra resultat torkade.

Hur som helst - dom smakade riktigt bra. Vitlökssmaken var väldigt bra. Den smakade vitlök på samma vis som.....ja, vitlök. Den hade den där lite gröna smaken vitlök har, som rå vitlök har. Mycket gott.

Snittytan har en fin röd färg men den är som sagt lite väl skrynklig för att vara snygg men att skiva i smått och äta som tilltugg med en god öl. Övrig användning lämnar jag till fantasin men jag kan tänka mig att den skulle kunna ha i någon korvgryta eller liknande.

2 kommentarer:

  1. Dom är faktiskt riktigt goda. Senast nu hade vi skivad på pizzan vi gjorde och där var den en riktig höjdare.

    SvaraRadera