Sidor

fredag 4 februari 2011

Introduktion

Här kommer då första inlägget. Tja. Hej och välkommen.

Jag skulle vilja börja med att tacka Annika som driver smaskens.nu för den hjälp och push som behövdes för att starta en blogg. Efter att länge ha surfat på bla. de bloggar du finner här ute i högerkanten tog jag tillslut mod till mig och startade en egen.

På den här bloggen kommer jag skriva om den matlagning och bakning jag bedriver i hemmet. Jag arbeter på charkuteri och har tillgång till en komplett maskinpark för charktillverkning så jag kommer utföra lite expriment där jag tillverkar olika korvar och charkvaror. Kanske skriver jag lite om vad olika ingredienser och råvaror gör för produkten och hur olika processer påverkar korven. Lite om olika sätta att röka på. Jag kommer att försöka förklara hur man räknar kötthalt/köttmängd på charkvaror för det är verkligen en djungel utan dess like.

Äter jag på restaurang kommer jag troligen att kommentera utfallet av maten här på bloggen - jag är lite kräsen av mig sådär.

Sen kommer jag att försöka ta ett grepp på egenkontroll. Egenkontroll är något som för den oinsatte kan verka knepigt men något som livsmedelsindustrin jobbar med dagligen. För den som skall starta ett livsmedelsföretag av någon sort kommer behöva skapa en egenkontroll och troligen en HACCP-plan vilket verkar oerhört komplicerat från början men jag tänker skriva lite om det iaf. för att någon kanske hittar hit och kan jag hjälpa en enda livsmedelsföretagare till en enklare vardag så är det värt hur mycket som helst.

Om nu inte detta räcker så kommer jag väll kommentera vissa funderingar på allt och inget för sådan är jag.

Så släpp in mig i din läsare eller kom tillbaka någon gång och kolla för det kan ha dykt upp något nytt.

3 kommentarer:

  1. Jag är så glad att du börjar blogga, glad och stolt över att ha kunnat hjälpa till, och jag ser fram emot att ta del av dina kunskaper och recept. Du har en helt egen nisch bland matbloggar, och det lär garanterat vara många som är intresserade av att läsa här!

    SvaraRadera
  2. Här är det helt i min smak, är i tagen att börja korva efter flera års feglir.

    Varmt välkommen i bloggsvängen!

    SvaraRadera
  3. Helt perfekt blogg för oss, eller i alla fall för den manliga delen av "oss" som just börjat prova på att jobba lite i charken på jobbet. Spännande att läsa om andras erfarenheter, olika recept och lite olika tips.

    SvaraRadera