Sidor

söndag 3 april 2011

Bruschetta - som man vill att den skall vara

Mästerlig Bruschetta

Mitt förhållande till Bruschetta har varit lite si och så. Jag gillar konceptet för det säger sig självt att det borde vara gott men efter många klåpiga krögares tafatta försök med att servera mig denna rätt började jag tappa tron. Sen blev jag serverad underbar Bruschetta på en restaurang i Ao-Nang, Thailand av alla ställen. När jag nu stå och småpulade i köket så konstaterade jag att jag ju hade alla ingredienser så jag gjorde ett försök.

Jag hade:

Surdegsbröd på vete
Olivolja
Vitlök
Tomat
Basilika
Salt
Svartpeppar
Citron

Tag ur kärnorna ur tomaten och skär tomatköttet i lagom stora(små) bitar. Hacka i en lagom mängd basilika. Salta, peppra och pressa i en liten skvätt citronjuice. Blanda och låt stå till sig en stund. Rosta brödet i torr grillpanna på mellanvärme. När du är nöjd med rost tag upp brödet och ringla över olivolja. Skala ochh dela vitlöken och gnid mot bröds yta. Ta dig nu tid att ta ett djupt doftande för det luktar underbart.

Täck brödet med tomat landningen och ringla över ytterligare lite olivolja. Smaklig spis, för det är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar