Sidor

torsdag 7 april 2011

Körsbärssylt - en lös, söt variant.


Om du börjar såhär...


Ett favoritrecept jag plockat upp ur Vår kokbok och modifierat lite. Receptet föreskriver färska bär där man pillar ur kärnorna med ett utvikt gem varpå man krossar kärnorna och tager tillvara mandeln inuti som skall hackas och tillsättas sylten. Efter att ha gjort denna sylt både med och utan mandlarna så är det avgjort godast med. MEN, det är tidernas skitjobb att pilla kärnor för att inte tala om att skörda mandlarna. Att krossa skalet på kärnan utan att krossa mandeln är snudd på omöjligt och får man snedträff på kärnan i morteln far den iväg med ljusets hastighet och grannen undrar vem som skjuter skarpt, that is om man inte lyckas pricka sig själv i ögat med efterföljande läkarbesök som tack.
...så bör du uppnå detta...
Därför har jag gjort det lite enklare för mig. Nej, bären är inte nyplockade ur det egna trädet. Dom är polska, frysta som funkar lika bra om man nu inte nödvändigtvis måste riskera synen för att komma åt de åtråvärda mandlarna. Lagom mycket: 1 kg Körsbär 4-6 dl Socker 1/2 dl Vatten Koka hela klabbet lite försiktigt tills bären sjunker i saften. Slå upp i rena, varma burkar. Sätt på locket och ställ i kallvatten och låt stå tills du hör locket ploppar till.
...och kan avnjuta på detta vis.

2 kommentarer:

  1. Var, VAR får du tag på dessa frysta körsbär? Jag börjar genast hallucinera om körsbärsglass med amaretto...

    SvaraRadera
  2. De körsbär jag har köpt är från Polarica och jag köpte dom av en lunchrestaurang jag är bekant med. 2,5kg påsar 2st i varje låda. Problemet är att dom måste förvaras vid -18 annars står de sig bara några veckor så har man inte det alternativet så får man använda dom fort.

    SvaraRadera