Sidor

måndag 18 april 2011

Köttmäng - Vad är kött?

Köttmäng 34% kan man läsa på korvförpackningen man just greppade i kyldisken. Vad betyder det? Att korven innehåller 34% grytbitar? ...och hur mycket fett är det egentligen i korven? Vadå socker? Korv behöver väl för böfvelen inget socker. Jag har tänkt ta upp några vanliga funderingar kring korv och charkvaror och hoppas kunna sprida lite ljus över läget. Jag kommer börja med kötthalt/köttmängd och kolla lite på olika råvaror som kan användas till korv.

2 kommentarer:

  1. Mycket intressant, jag är en sådan person som läser just köttmängdsinnehållet och tror att det har direkt relevans mot hur "bra" korven är. Men det verkar som om du kommer att upplysa mig/oss mer om detta?! Som sagt, jag kommer följa dina utlägg med stort intresse...
    H/Eric Frejd

    SvaraRadera
  2. Köttmängdsinnehållet är bara till nytta för den/de som vet vad den innebär. Sen är det en kombination av flera faktorer på etiketten som kan ge en vägledning till om en produkt håller hög kvalitet. SKall försöka nysta lie i detta också.

    SvaraRadera