Sidor

torsdag 17 februari 2011

Veterinärens nattmacka - My way



Vi var på ett studiebesök för något år sedan hos Slagter Munch i Skagen. Dom gör en kallrökt skinka som är stor i Danmark nämligen Skagenskinka. Ett litet charkuteri i Skagen där personalen arbetar i fickan på varandra och alla kylrum är upprättade med otrolig precision. Varje låda hade sin plats som sedan återspeglades på en whiteboardtavla utanför just för att hålla reda på vad som fanns i kylen. Sak samma. Skinkan föll mig inte i smaken, det gjorde däremot smørrebrøden som bjöds ihop med en Hof och den lille i fikarummet.

Så idag ringde bageriet och meddelade att dom gjort danskt rågbröd och vi köpte några limpor. I samma veva kom jag på att vi just gjort bakad pastej och saken var biff.

Nu glömde jag gelén på jobbet och hade ingen rödlök så min macka blev enligt följande:

1 skiva Rågbröd
1 tjock skiva Bakad pastej
2 skivor Bacon
1 skiva Kokt saltkött

Stek bacon i smör. Ja, bacon är fett men stek i smör och lägg sedan på papper medan du steker din centimetertjocka skiva bakad pastej. Smöra rågbrödet och lägg pastejen varm på mackan så smöret smälter. Lägg på saltkött och sist bacon. Toppa med inlagd gurka (och gelé samt några skivor rödlök om du har)

Nu har du tidernas macka. En verklig favorit.

2 kommentarer:

  1. Det där är en grym macka. Jag ska själv passa på att ta med mig take-away-smørrebrød när jag ska åka tåg till Göteborg på fredag. Det finns ett sådant ställe på Centralstationen i Stockholm, till min förtjusning. Jag hoppas att något som liknar denna finns att få tag på!

    SvaraRadera
  2. Smørrebrød är ju sann njutning. Men danskarna gör dom ju bäst (konstigt nog?) Jag har en bok om just smørrebrød så det finns en viss risk att jag kommer fastna i det framöver.

    SvaraRadera