Sidor

torsdag 5 maj 2011

Mat och politik




Jag snappade upp ett informationsblad från Köttbranschens Riksförbund där följande notis fanns med. Kristoffer Franzén driver bloggen Mat och Politik och han gör det med den äran. En mycket intressant blog som tar upp både det ena och det andra. Han har som notisen påpekar skrivit en bok och nu undrar KR varför det inte var någon i branschen som skrev den?


Jag har köpt boken men inte hunnit läsa mer än inledning och bläddrat lite i resten och jag tycker det är en bok som alla korvintresserade bör läsa, helt enkelt för att det är en intressant bok. Men varför var det då ingen i branschen som skrev den? Ja, troligen av den enkla anledningen att utgångspunkten är att man kan göra korv - själv - hemma. Den godaste korven stoppar du själv. Det framgår ju till och med av titeln.


4 kommentarer:

  1. Bra recept men många steg. Synd bara att det är så komplicerat att torka och röka korven. Inget för en lägenhetsinnehavare i alla fall.

    SvaraRadera
  2. Nu har jag ju inte gjort någon korv hemma men det behöver inte vara så komplicerat. Man kan köpa nymalen färs och blanda i en degblandare hemma med kryddor osv. Stoppa korven är ju dock lite knepigt om man inte har utrustning.

    Det går ju göra enklare färskorvar som bara skall stekas. Röka går ju i en modernare smokergrill på altanen men grannarna blir väll vansinniga kanske.

    SvaraRadera
  3. Jag bodde tills nyligen i en liten tvåa i stan och torkade korv i ett litet extra kylskåp i vardagsrummet. Det gick utmärkt. Det är samma kylskåp som finns på bild i boken.

    Om man inte har råd att köpa köttkvarnstillsats och korvhorn till sin eventuella köksmaskin så kan man köpa en handvevad köttkvarn på loppis för mindre än en hundring. Och börja göra färskkorvar.

    SvaraRadera
  4. Jag skulle nog våga drista mig till att säga att det är nog dessutom färskkorvarna som är de korvar man har lättast att lyckas med på hemmaplan med små insatser.

    Man blir nog nöjdare per investerad tid och krona om man gör färskkorv jämnfört med en rökt eller torkad produkt eftersom dessa är svårare att få bra utan mer tid och teknik.

    SvaraRadera